Pennan – ett smart kommunikationsverktyg med lång historia

Pennan. Den finns alltid till hands. Får plats överallt. Är praktisk och fungerar oavsett tillgång på elektricitet. Minneslappar, mötesanteckningar, inköpslistor och viktiga meddelanden – pennan står för kommunikation helt enkelt, i sin renaste form.

Pennans historia är både lång och betydelsefull. Utan pennan skulle vi troligen inte kommit så långt i utvecklingen och vi skulle inte kunna förstå våra förfäders historia – eller vår egen – på ett lika bra sätt som nu. Tänk dig en värld utan böcker, tidningar, datorer och telefoner. En nästintill omöjlig tanke. Tack vare pennan har vi människor lärt oss att förmedla budskap, informera, marknadsföra och inspirera på ett effektivt sätt.

Redan de gamla egyptierna skrev med pennor för drygt 4000 år sedan. Egyptiska stentavlor visar hur skrivarna antecknade och förde bok med sina primitiva, men fullt fungerande, vasspennor. Romarna utvecklade sedan fjäderpennan på 300-talet. Fjäderpennan tillverkades ofta av gåsfjädrar men även av fjädrar från korp och svan. Pennan doppades i bläck. Det var en uppfinning som skulle visa sig mycket framgångsrik. Fjäderpennan kom nämligen att bli den regerande skrivdons-standarden under de följande tusen åren. Mellan 1500- och 1800-talen gjordes nya experiment och upptäckter – blyertspennan, bläckpennan och reservoarpennan gjorde entré. 1931 kom det första patentet på kulspetspennan. Efter år av förfining och teknikutveckling kunde man så småningom presentera de moderna pennorna.

Idag används pennor överallt. De finns i alla upptänkliga varianter, från enklaste blyerts till fluorescerande märkpennor och högkvalitativa märkespennor. Konstnärer, forskare, författare, marknadsförare, nyhetsredaktörer och informatörer – det finns pennor för alla kommunikationsbehov och användningsområden.

Reklampennan är relativt ny i människans historia. Icke desto mindre fyller den en mycket effektiv och kostnadsbesparande funktion som ett smart verktyg för budskapsspridning. Med andra ord kan den hjälpa människor att kommunicera med varandra. Med våra reklampennor kan du vara säker på att dina medmänniskor – oavsett om de är kunder, medarbetare, vänner eller konkurrenter – ser ditt budskap.